Magazín ITEKO

Moderní autobusové zastávky

Mít útulné autobusové zastávky je povinnost pro každé město a vesnici. Bohužel se v minulosti z nepochopitelných důvodů stavily zastávky mohutné betonové, které se stávaly regulérním okupačním místem podřadných lidí a pochybných existencí. Tím se naprosto vymazával smysl autobusové zastávky, která má ochránit před nepříznivým počasím a seniorům umožnit posezení při čekání. Naštěstí je svět v pořádku a projektoví manažeři vymysleli levnější a estetičtější řešení moderních autobusových zastávek. Cihly a beton kompletně nahradilo plexisklo, které je odolné ale zároveň tenké a průhledné. Na zastávkách se již nevyskytují ani puberťáci, kteří tam dříve chodili "na tajňáka" kouřit či "hulit". Vyzdobte Vaše město nebo vesnici moderní autobusovou zastávkou a zbavíte se zároveň více sociálních i ekonomických problémů.

Používané barvy a tvary bezpečnostních značek

Barvy bezpečnostních tabulek a značek jsou určeny normou ČSN ISO 3864-1, která stanovuje bezpečnostní identifikační barvy a zásady navrhování bezpečnostních značek a bezpečnostního značení k použití na pracovištích a ve veřejných prostorách za účelem prevence nehod, požární ochrany, informací o zdravotním riziku a o nouzové evakuaci. Jak je to s barvami? Kombinace žluté a černé má značit výstrahu či nebezpečí. Symbol je většinou umístěn v trojúhelníku. Červená a bílá výhradně zakazuje, kdežto modrá s bílou "pouze" přikazují. Dále jsou zde čtvercové symboly a to zelené a červené. Zelené mají informativní funkci, kdežto červené značí požární ochranu. Informační značky a tabulky a požární tabulky a značení mají být viditelné i za nízkých světelných podmínek a bezpečnostní systém musí umožnit, aby i při zahoření prostor bylo označení viditelné jak pro ohrožené osoby, tak i pro zasahující jednotky.

Letecký motor

Letecké motory lze dělit podle různých kritérií. Pomineme-li elektromotory, pak jsou všechny letecké pohonné jednotky tepelnými motory. Tepelné motory přeměňují chemickou energii paliva na energii mechanickou. Mechanická energie - rotační pohyb hřídele, plyny o vysokém tlaku apod. - se za pomocí vhodného zařízení (vrtule, tryska) mění na kinetickou energii plynů. Plyn urychlený na na určitou rychlost pak vyvolává reakční sílu v opačném směru - vyvolává tedy tah.

Číst dál: Letecký motor

Elektromotor z Brna

Elektrický pohon si po desetiletí intenzivního vývoje a zdokonalování vydobyl svoje místo na slunci. S příchodem cenově dostupných střídavých motorů také definitivně odhodil dětské plenky a začal pronikat i do kategorií modelů, které byly dosud doménou spalovacích motorů. Zvláštní kapitolu představují střídavé motory s rotačním pláštěm. Zásadní výhodou této konstrukce je, že motor má velmi vysoký kroutící moment (i když maximální otáčky jsou omezené), což dovoluje pohánět přímo vrtule velkých průměrů a stoupání, bez použití převodovky. Střídavé motory jsou oproti stejnosměrným se stejným výkonem vždy o 30-50% lehčí a mají až o polovinu vyšší účinnost. (Je to tak - pokud ve stejném modelu pracuje stejnosměrný motor s účinností 55% a střídavý s účinností 80%, je účinnost střídavého o polovinu vyšší!). Významnou výhodou střídavých elektromotorů při použití přímého náhonu je mnohem příznivější průběh krouticího momentu. Zatímco stejnosměrný motor dobře „táhne“ jen při otáčkách blížících se maximu, se střídavým motorem bude dobře navržený model schopen horizontálního letu na 20 nebo i méně procent plného výkonu. To vše znamená výrazné snížení hmotnosti modelu, zvýšení výkonů a prodloužení doby letu. V ČR je expertem na tyto stroje firmy Elektromotory Brno.

Jak se montuje hadice?

Montáž se provádí tak, aby nebyla hydraulická hadice namáhána nadměrným tahem, nesmí se kroutit a ohýbat více než dovolují hodnoty ke konkrétnímu typu hadice stanovené výrobcem. Například koncové spojovací ventily nesmí být v jiné poloze, než vertikální. V běžné domácnosti se hadice užívají např. při transportu vzduchu u vysavače prachu, nebo jakožto přívod vody do automatické pračky a odvod vody z pračky ven. Také jako přívod vody ve sprše v koupelnách. Zahradní hadice jsou užívány k zavlažování rostlin a osvěžování vzduchu vůbec. Gumové hadičky jsou běžné používány i v mnoha zdravotnických pomůckách a přístrojích nebo se používají i v kuchyni pro speciální přípravu některých jídel či nápojů.